Blog Single

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, to miejsce do którego trafiają dane klientów z umów ubezpieczeń OC i AC oraz zgłaszanych do nich roszczeń. Biorąc pod uwagę skalę sprzedaży WARTY, przekazanie szybko i sprawnie milionów poprawnych danych wymaga ogromnego wysiłku organizacyjnego i technologicznego. Jak pokazuje nowy ranking UFG WARTA znalazła się w czołówce ubezpieczycieli najlepiej przekazujących dane.

Ranking ubezpieczycieli komunikacyjnych przygotowany został przez UFG już po raz dziesiąty. W zestawieniu wzięto pod uwagę firmy, których udział w rynku ubezpieczeń komunikacyjnych przekracza jeden promil – łącznie jest to 21 zakładów ubezpieczeń. W rankingu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, oceniana jest jakość oraz terminowość raportowania danych umów ubezpieczeń OC i AC oraz zgłaszanych do nich roszczeń.

W przypadku dużych zakładów ubezpieczeń, takich jak WARTA, gdzie raportowane są ogromne wolumeny danych, zachowanie terminowości i jakości wymaga doskonałej organizacji. Zgodnie z Ustawą ubezpieczyciel zobowiązany jest bowiem do przekazania do bazy UFG danych umów OC i AC w dniu ich zawarcia (wcześniej ustawa dawała ZU 14 dni). W ocenie terminowości UFG wprowadziło restrykcyjny system punktacji – wystarczy, że umowa zostanie zaraportowana następnego dnia po jej zawarciu i traci się 20% punktacji!

WARTA w czołówce!

WARTA jest w pierwszej trójce zakładów ubezpieczeń, które najlepiej wywiązują się z przekazywania danych do UFG. W zestawieniu dużych ubezpieczycieli, jest na drugim miejscu. Na taką pozycję zapracowało wiele poprawnie ustawionych czynników procesowych, które pozwoliły zapewnić najwyższą jakość danych i znacząco poprawić wskaźnik terminowości.

Inni też się starają

Przedstawiciele Funduszu wskazują, że w 2020 widać wyraźnie dalszą poprawę jakości danych w bazie OI UFG, co skutkuje coraz bardziej precyzyjną informacją zwrotną dla zakładów ubezpieczeń, klientów oraz innych podmiotów uprawnionych do korzystania z danych. Wzrost jakości danych umożliwia także prowadzenie przez Fundusz zaawansowanych projektów informatycznych opartych na zgromadzonych zasobach, które zdaniem UFG przyczynią się do usprawnienia wielu procesów biznesowych w zakładach ubezpieczeń.

Ilość danych w UFG robi wrażenie

Na koniec 2020 roku w bazie Ośrodka Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego znajdowały się informacje o aktywnych umowach ubezpieczenia OC – dla ponad 26,1 mln pojazdów (25,3 mln na koniec 2019 r.) oraz AC – dla 6,3 mln pojazdów (6,0 mln na koniec 2019 r.). W ciągu ubiegłego roku firmy ubezpieczeniowe zadały do bazy UFG ponad pół miliarda zapytań o historię ubezpieczenia kierowców i posiadaczy pojazdów oraz blisko pół miliarda pytań o historię szkód (odpowiednio 528 i 483 mln).Obrazuje to ogrom danych przetwarzanych przez UFG, ale również oznacza olbrzymi wysiłek organizacyjny i merytoryczny włożony przez ubezpieczycieli w analizę i dostarczanie danych do Funduszu.